logo

W dniach 23-29. kwietnia br. realizowany był w naszej szkole projekt interdyscyplinarny pod nazwą „Dni Mitologii Greckiej i Języka Łacińskiego”. Przedsięwzięcie skierowane było do wszystkich uczniów klas 4-8, a jego celem było propagowanie wiedzy na temat starożytności, utrwalenie wiadomości o mitologii, wdrażanie uczniów do nauki języka łacińskiego oraz poszerzanie ich horyzontów, poprzez angażowanie do różnorodnych działań i aktywności.

Inicjatywy proponowane w ramach projektu zostały tak dobrane, by uczniowie mieli możliwość kształtować wszystkie kompetencje kluczowe, a także spojrzeć na temat mitologii z perspektywy wielu dziedzin: języka, historii, sztuki, sportu, muzyki i informatyki.

Podczas minionego tygodnia szóstoklasiści wzięli udział w wykładzie i warsztatach z języka łacińskiego poprowadzonych przez panią Zuzannę Stasierską. W czasie godzinnej prelekcji pani Stasierska przybliżyła dzieciom pochodzenie języka łacińskiego, pokazała zasady, które rządzą odmianą „łaciny”, przeprowadziła też krótkie zajęcia z fleksji! Szczególnie ciekawa dla uczniów okazała się dyskusja dotyczącą pojęcia „języka martwego”. Podczas spotkania nie zabrakło informacji na temat przysłów, odpowiedniej wymowy, a także czytania słynnych dyftongów.

Ósmoklasiści, w ramach powtórki przez egzaminem, uczestniczyli z wykładzie: „Wpływ mitologii na współczesną kulturę”, prowadzonym przez panią Ewę Gil. Podczas zajęć uczniowie przypomnieli sobie, na jak wielu dziedzinach popkultury piętno odcisnęła mitologia i starożytność. Omówiono następujące obszary: kino, sztukę i literaturę, muzykę, handel i przemysł, gry komputerowe, reklamę, język, modę i medycynę.

Uczniowie klas 4., wraz z nauczycielami wychowania fizycznego – panią Pauliną Kowalską i panem Jakubem Kowalskim, przygotowali inscenizację teatralno-sportową w formie igrzysk olimpijskich. Czwartoklasiści wykorzystali niezbędne atrybuty tj. znicz, wieniec laurowy, oliwę, by jak najlepiej oddać klimat wydarzenia. Nie zabrakło informacji o starych dyscyplinach sportu, a całością olimpiady kierował sam Zeus. Wisienką na torcie było wspólne odtańczenie greckiego tańca „Sirtaki”, a całości dopełniły stroje wzorowane na starożytnych.

W czasie projektu uczniowie mieli możliwość wykorzystać swoją wiedzę w praktyce, biorąc udział w konkursie „Drzwi do mitologii”. Zadaniem klas 4-7 było przygotowanie instalacji na drzwiach poświęconej jednemu z bogów greckich. Jedenastkowicze wykorzystali przeróżne techniki, style i pomysły, by jak najlepiej wykonać swoją misję! Dzięki temu przedsięwzięciu nie tylko utrwalili cenną wiedzę, ale też rozwinęli kreatywność i pracowali zespołowo. Jury w składzie: Anna Wikło, Natalia Janowska oraz Zuzanna Stasierska zadecydowało, że poziom prac jest tak wyrównany, że miejsca muszą być równorzędne! Dyplom i nagrody za najlepszą realizację zadania otrzymały: klasa 5a (Afrodyta), klasa 5b (Posejdon), klasa 6b (Hermes).

Niesamowite emocje towarzyszyły również klasom 5. i 6. podczas konkursu „Mitologia to nie nasza pięta Achillesa!”. Konkurs przebiegał dwuetapowo. Pierwszy etap polegał na rozwiązaniu testu wiedzy o omawianych w szkole mitach! Pytania dotyczyły zarówno treści, jak i związków frazeologicznych. Wszystko rozstrzygnąć się miało w drugim etapie, w którym zagrano w kalambury! Każda z drużyn musiała pokazać wylosowane związki frazeologiczne! Do samego końca klasy 5. szły „łeb w łeb” , a o zwycięstwie klasy 5b zadecydowały 2 punkty! I choć nie było to „pyrrusowe zwycięstwo”, to przez chwilę na twarzach przegranych pojawiły się „marsowe miny”! Nad całością przebiegu konkursu czuwały panie Ewa Gil i Zuzanna Stasierska.

Podczas Dni Mitologii Greckiej…, w ramach ewaluacji projektu, uczniowie klas 6-8 na lekcji informatyki wraz z p. Wojciechem Lesiczką wykonywali wizytówki bogów greckich. Dzięki skorzystaniu z programu "Canva dla szkół" Jedenastkowicze mieli możliwość zaprojektowania "kartki biznesowej”. Zadanie to przyniosło dzieciom wiele korzyści: pozwoliło zastosować wiedzę o mitologii podczas praktycznego i użytecznego działania, odwołując się do skojarzeń i wiedzy na temat atrybutów bogów; nauczyło je korzystania z popularnego programu graficznego "Canva"; kształtowało kompetencje estetyczne; wspomagało i wzmacniało umiejętności informatyczne; pobudziło kreatywność i wyobraźnię!

Skoro starożytna Grecja i Rzym, to obowiązkowo sztuka! Podczas lekcji plastyki z p. Anną Wikło uczniowie wzięli udział w warsztatach z wzornictwa antycznego. Zajęcia ze zdobienia inspirowanego sztuką starożytnych Greków i Rzymian, przeprowadzone w klasach 5 i 6, rozpoczęły się od krótkiego wprowadzenia i prezentacji charakterystycznych dla epoki dzieł. Następnie uczniowie przystąpili do stworzenia własnych wazonów. Mimo iż zadanie polegało na mocnym nawiązaniu do stylu starożytnych, młodzi artyści włożyli do prac dużo ze swojego indywidualnego stylu, co zaowocowało ciekawymi i oryginalnymi dziełami!

Piątoklasiści wzięli też udział w warsztatach z pisania tekstów i komponowania muzyki. Tematem przewodnim była oczywiście mitologia grecka! Uczniowie, pracując w grupach pod okiem p. Natalii Janowskiej, sali pisali teksty, a później, tworząc własne melodie, próbowali je zaśpiewać. Dzięki temu działaniu Jedenastkowicze: rozwijali kreatywność; wzmacniali umiejętności językowe; kształtowali wyobraźnię, uczyli się wytrwałości podczas procesu twórczego; rozwijali wrażliwość emocjonalną; wspomagali koncentrację i pamięć; rozwijali umiejętności komunikacji i współpracy. Miniony tydzień był wspaniałą podróżą do przyszłości! Choć trwał zaledwie kilka dni, przeniósł nas w czasy bogów, herosów, Greków i Rzymian. Była to doskonała okazja do wykorzystania wiedzy w sposób praktyczny, ale też do wzbogacenia się o teorię. Było coś dla ciała, duszy, oka i słuchu. Odbyły się zajęcia warsztatowe, ale i wykłady. Interdyscyplinarność projektu pozwoliła wszystkim uczniom zaangażować się w działanie i poszerzyć horyzonty! Dziękujemy wszystkim za aktywny udział w tej inicjatywie! „Labor omnia vincit”!

Nagrody rzeczowe w konkursach ufundowała Rada Rodziców, a nagrody książkowe pozyskano w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa! Dziękujemy!